abarin.cz - úvodní stránka
  jméno:
On-line pomoc zkušenějších hráčů: Poradna pro nováčky. (Oblíbit)
Tak nějak se tam potkáváme všichni, jen tak si popovídat SPAM. (Oblíbit)
Našli jste některý z problému podělte se... Technická podpora (Oblíbit)
heslo:
  nová registrace  
Nejsi přihlášen, přihlaš se prosím a vstup do světa fantasy zábavy. Pokud nejsi registrován, registruj se.
:: Abarin - ráj pedofilů? ::
Autor: ravager Kategorie: 29.5.2008
Próza připravit pro tisk
Není tomu dlouho, co mě Gale jako vždy překvapila všímavostí a bystrým úsudkem. Nadhodila problém, který, ač zatím nečiní obtíže, sedí jako pavouk vprostřed pavučiny a čeká na jedno zaškobrtnutí aby se ukázal v celé kráse a způsobil chaos.
Dle názvu asi čekáte něco nevážného, případně tristně abstraktního. Opak je však pravdou. Jedná se o (pokus o) vážnou diskusi nad vážným problémem.

Tím zádrhelem se zdá být velké rozpětí věků jednotlivých hráčů. Jak nedávný průzkum prokázal, jsou zde hráči dětští, pubescentní, postpubescentní i rádoby dospělí(jistá sorta lidí nikdy nepochopí, že hraní na Abarinu neznamená nutně dětinskost). A právě o tu první kategorii se nám jedná. Pro mladší patnácti let platí v tomto státě určité zákony a ať se tomu smějeme, nebo ne, zde je do jisté míry porušujeme. Dítě pod zákonem je chráněno předpisy před všemi formami.....neřesti. A nejedná se jen o neřesti viděné, či zažívané, ale i o ty psané. Samozřejmě je smutnou pravdou, že dnešní 13tiletí mlaďoši mají o sexu jasnější představy, než já, když mi bylo 18, ale tento fakt se v právních normách neřeší. Jsi mladší 15ti let, jsi nevinná oběť ať už se stane co se stane. A tímto se dostáváme zpět na Abarin. V jeskzních se většinou hraje za dospělé postavy. A protože vztahy mezi jednotlivci v nějaké uzavřenější skupině jen bují, což je zřejmý fakt, dochází ve spoustě jeskyní i k milostným projevům. Bohužel, to, co je normální pro dospělou postavu, není přípustné pro její mladistvou hráčku či hráče. Náš právní řád nezná pojem "hra na hrdiny". Nezajímá jej, že to nepíše hráč hráči, ale říká postava postavě.
A proto se ten dospělý může dostat do maléru, protože toto je prostě klasifikováno jako pedofilie. Tečka. A jde se bručet. Samozřejmě nepředpokládám, že by tu někdo někoho udával. Taky bych řekl, že ti, kteří v milostných scénách v jeskyních participují, ví, o co jde, ať je jim kolikchce. Zde problém není. Ale jednoho dne přijde maminka, koukne své dceři přez rameno a tam uvidí něco takového. Pro její oči to bude prostě tak, že nějakej hnusnej samec posílá její hodné dceři oplzlosti. Navíc, když mamka není RPG pozitivní a nechápe to, tak jí dítko nedokáže vysvětlit, že to byla jen hra. A rozzlobená matka může tomu člověku strašně zatopit.

Proto vás vyzývám, abyste dali k dobru své názory, co s tím. Jak na to hledíte. (A pro pány jeskyní malá rada. Proklepněte si své hráče ohledně věku a dávejte bacha. Jen tak pro jistotu.)
Hodnocení a komentáře k článku
Garry 10.6.2008
10.6.2008

Myslím, že tu problematiku Ravager pěkně nafoukl. Myslím pěkně, jako hezky. Jak je vidět, tak diskusi to vyvolalo a to byl (asi) záměr. Podle mých zkušeností tu nikde nikdo nepopisuje žádné čuňárny a trocha lehké erotiky nikomu neuškodí. Spíše naopak, někdy mám pocit, že postavy na Abarinu (logicky právě ty hrané mladšími hráči) ač vystupují jako hustí drsňáci zabíjející na potkání jen kvůli křivému pohledu jsou, když dojde na to vzít druhou postavu opačného pohlaví za ruku, stydliví a nerozhodní stejně jako by byli jejich hráči.
Logicky.
Nemám proto tedy obavy, že by cokoli tady publikované bylo žalovatekné i kdyby to mělo povahu erotické povídky. Naopak, mám za to, že PSÁT o choulostivých situacích a prožít je se svým hrdinou ještě dříve, než mohu v reálném životě (bavíme se pořád o hráčích pod patnáct let, o těch slušných samozřejmě, co si nechávají svůj sexuální život až na dobu, kdy jim to zákon KONEČNĚ povolí (jak směšné)), může pomoci těmto lidem dozrát jak citově, tak literárně.

A proto> Pojďmě krásně popisovat krásné chvilky, které prožívají naše postavy, když jsou sami v soukromí. Dělejme to decentně, vyhněme se vulgárnostem a na žaloby se můžeme... vysrat. Hi hi.
Garry

 

Dragel 7.6.2008
7.6.2008

Téma je to zajímavé, ale jde spíše o lidskou stránku věci, než o právní. Právo tu může hrozit, ale nevěřím, že tu někdo haraší s mladistvými úmyslně. Je pravda, že v každé jeskyni se najdou hráči, kteří dají dohromady minimálně 2 páry a viditelně jim jde více o erotickou záplatku nežli o hru samotnou. Vše je v rukách PJ, jak bude své hráče kroti. Myslím, že český jazyk je dost výmluvný i bez pornografie, aby se odehrávaly milostné scény mezi postavami, které jsou závadné asi jako Popelka či Šípková Růženka. Pornografické příběhy může každý najít někde jinde stejně tak jako chat na tohle téma. Neviděl bych v tom nějaký megaproblém. Ti kdož hrají rádi a mají pud sebezáchovy, tak si věci nenechají přerůst přes hlavu ani jako admini, PJ, CP, ani jako "přihlížející" hráči. Kdo se pak bude účastnit aktivně jakékoliv sodomie musí počítat s tím, že bude vyhoštěn na jiné servery, kde to tímto způsobe takhle žije ;-)

 

Carlist Rieekan 6.6.2008
6.6.2008

Gale: O mě si taky většina lidí myslela, že jsem o pět let starší ;)

 

Fry 1.6.2008
1.6.2008

No, keďže mojimi obľúbenými hernými postavami sú zväčša trpaslíci (a ešte nikdy som nestretol trpaslíčku), na Abarine som takýto problém ešte nikdy nemal :)

 

Delruth 1.6.2008
1.6.2008

No, asi se s tím potýkají úplně všude na internetu a zrovna tady, při hraní,, je podle mě i pro samotné hraní dobré vědět, s kým že to hraju. Podle mě to vzájemné seznamování mimo hru je důležité, protože hraní je převážně o lidech a ne o nějakých smyšlených postavách ve smyšleném světě. Oni se baví, oni si hrajou a co je důležité - hrajou si spolu. A když si dva a více lidí hraje spolu, vybízí to k poznávání se a samotné seznámení pak pomáhá hře. A popravdě samotné psaní v dobrodružstvích pro mě není jedinou zábavou. Ono k tomu prostě patří to seznamování se. :-) Takže lidi, co hrajou a neví s kým, se podle mého o něco i trochu ochuzují. A většinou takové hry po času usínají a předčasně končí, protože tam není vytvořený vztah mezi těmi hráči, o které tu vlastně celou tu dobu jde. :-) Takže se prostě shodnem na tom, že je dobré znát toho, s kým hraji a já přidávám, že to je dobré i z jiného důvodu, než jen jistota, že nedělám něco protiprávního. ;-)

 

Gale 30.5.2008
30.5.2008

Sokrates: Tady nikdo nikoho do basy neposílá. Jde jen o situaci, která by mohla nastat. Už jen obsílka k výslechu nebo prošetření z důvodu podezření z ohrožování mravní výchovy mládeže je celkem dost nepříjemné, ne? Jistě, že by se vše pravděpodobně vysvětlilo, ale za jakou cenu.
Jde pouze o upozornění na situaci, která by se v extrému mohla přihodit a upozornit na ni. Smysl článku byl asi v tom....použiji ashuasova slova....Víš s kým hraješ?

 

Sokrates 30.5.2008
30.5.2008

Musím podotknout, že to co se zde píše, jakož to přímo výraz, jde si sednout, nejsou přesné. Pochybuji o tom, ze by někdo někdy dokázal, že jsem to byl zrovna já, kdo seděl u PC. Vše y bylo otázkou dokazování. A ta ečená maminka, jež by byla pohoršena a šla ihned na policii, by si moc nepomohla. Policie jako taková by pouze prozkoumala, obsah stránek, ale jak by zjistila věk? Ano, na A se věk zapisuje do registrace, ale dokažte mi, že tam mam spravny věk. Nemate šanci, internet, jak jistě všichni víte, je zastřen roužkou anonymity. A abych upřesnil také jednu další věc, i kdyby mě našli, a zjistili, že je mi vice jak 18 let, čiže jsem se dopustil TČ (Trestného Činu), stejně by mi nedokázali, že jsem v inkryminovaný okamžik seděl u PC. Dokázat určitou věc po internetu je takřka nemožné. pizzaking: mimo to, přidat větu do pravidel. Hm, pochybuji, že by to pomohlo. Nemělo by to žádný opodstatněný smysl. Osobně bych toto téma nějak moc nehortil, ano je to sicenebezpečné, ale pochybuji o tom, že se tato situace někdy stane. Pokud se některý hráč ocytne v sutuaci, že bude čelit Trestnímu stíhání za tento TČ, doporučuji dohodnout z rodiči a mít tak zajištěné aliby na dobu spáchání. Nechci tím samozdřejmě říci, že by jste měli lhát, to nikoli! :)

 

pizzaking 30.5.2008
30.5.2008

No jak sem tak zkoumal teďka regastrici četl jsem poprvé pravidla.Tak je možnost jak se tomu vyhnout a to přidáním jedné větičky.Zaleží jen jak ji zformulujete,ale stejně pořád je to,co kdyby.A jak se unás lidově říká Kdyby nebyly ryby,nemuseli by být rybníky.

 

Ambra 30.5.2008
30.5.2008

rav: já taky nemluvím o zakázání... Já sama jsem tomu dotyčnému nic nezakázala, jen ho usměrňuji, což je to nejlepší co mohu dělat;) a z komunikace většinou můžeš poznat věk - podle toho jak se dotyčný vyjadřuje... Takže je to ouplně k věci ;D

Gale: Mno ta dotyčná je Dragonmind. Psala dobře a kolikrát o dost zajímavých věcech - měla přehled no a pak na nás vybafla, že jí je 12! Jsem na monitor tak dvě minuty nevěřícně civěla :D

 

ravager 30.5.2008
30.5.2008

Damy, damy.....nejsem si jist, zda jsem nebyl spatne pochopen.-) Tohle neni o zakazani podobnych druhu prispevku. Spis o komunikaci. Osobne si myslim, ze jen malo veci se neda rozumne vyresit rozhovorem.

 

Mirelaridon 29.5.2008
29.5.2008

Gale: Můžeš prozradit, kdo konkrétně Tě překvapil? :-)

 

Ambra 29.5.2008
29.5.2008

Gale: jo, uznávám že jsou výjimky, mě osobně taky překvapila jedna spoluhráčka... Ale zatím se mi nestalo, abych u hráče, který má milostné úmysly s mou postavou, neznala či nepoznala věk.

 

Gale 29.5.2008
29.5.2008

Miri, Ambra: Myslela jsem, že dokážu odhadnout věk hráčů, ale průzkum mě docela dost překvapil...

 

Mirelaridon 29.5.2008
29.5.2008

Žalovat by se to dalo, za předpokladu, že by k tomu došlo, což mi ovšem přijde dosti nepravděpodobné... Jak jsem psala už o pár řádků níž, domnívám se, že většina z nás je schopná rozpoznat velmi mladého hráče dle stylu jeho psaní. Celé mi to přijde poněkud nafouknuté...

 

Ambra 29.5.2008
29.5.2008

Tak musím přiznat, jak tu již bylo řečeno, že mě do této úvahy ani nenapadlo nad něčím takovým se pozastavit... Ale uznávám, že na tom něco je...

Avšak! Jak už tady Mirelaridon zmínila... Většinou se pozná kolik dotyčnému může býti a případně se můžeme optati, nebo mu to bude vykecáno z druhé strany (dostala jsem se do podobné situace - bylo mi jasné že dotyčný je "pod zákonem" a navíc mi to řekla PJjka a pár spoluhráčů:)).

Řešení? Nechci takového hráče nějak urazit a tak hraji dál... Ale pomaloučku, polehoučku a s velikou opatrností (pro vysvětlení - vše na bázi platonické lásky). A myslím, že je tady dost rozumných hráčů aby si uvědomovali s kým a o čem píšou. ;)

 

PEEPA 29.5.2008
29.5.2008

OK. Pripadna zalovatelnost je muj problem, takze z pravniho hlediska si to beru na triko ja :-)

 

ravager 29.5.2008
29.5.2008

nehlede na moznost, ze by se dal zalovat Abarin jako takovy. Tudiz PEEPA.

 

Gale 29.5.2008
29.5.2008

Zas mě to odhlásilo.... :(

 

anonym 29.5.2008
29.5.2008

Tato úvaha nebyla vůbec o tom, jestli ano nebo ne sex v jeskyni (to je věc PJ), ale o tom, že ve zprávách se poslední dobou dost často vidí přiběhy typu "děti a sex na internetu".
Abarin rozhodně není nijak škodlivý, spíš si myslím, že v kontextu internetových fór, diskuzí a pod. hodně přínosný. Nicméně se může stát, že rodič "v afektu" může napáchat více škody než užitku a v zápalu náhlé rodičovské kontroly by se někdo z trestně odpovědných uživatelů mohl dostat do problémů. Asi ne do vážných, ale komu by se líbilo předvolání z důvodu ohrožování mravní výchovy mládeže, i kdyby situace byla jen ve fázi výslechu nebo prošetření.

 

Kuzlo 29.5.2008
29.5.2008

Ja si myslím, že na danú tému sa dá pozerať z dvoch strán. Maloletí vs. sex na Abarine. Rodičia maloletých vs. kontakt ich dedí so sexom cez internet. Z úvahy ravagera mám pocit, že sa skôr zameriaval na ten druhý pohľad, no ja by som rád niečo povedal k obom.

Maloletí vs. sex na Abarine - osobne nemám pocit, že by ho tu bolo až tak veľa a že je prezentovaný v nevhodnej forme. No napriek tomu je dobré, aby si starší hráči uvedomovali, že ich partnerom v hre môže byť aj maloleté dieťa, ktorá sa môže dostať do nepríjemnej situácie, ak s v rámci hry popisuje niečo čomu možno ani tak dobre nerozumie, prípadne ho to môže akokoľvek inak ovplyvniť (ako? to by asi vedel povedať študovaný psychológ).
Z tohto pohľadu mi príde ravagerova aktivita celkom prínosná. Verím tomu, že každí kto si prečíta jeho úvahu sa nad tým zamyslí a to väčšine rozumných ľudí stačí.

Rodičia maloletých vs. kontakt ich dedí so sexom cez internet - toto by som vôbec nepovažoval za NÁŠ problém. Je to o vzťahu rodič-dieťa. Ak je ten vzťah ideálny, tak sa dokážu o tom rozumne porozprávať. Žiaľ vo väčšine prípadov to asi tak nie je a rodičia majú často tendenciu zakazovať veci o ktorých sa dozvedia a dieťaťu nezostáva nič iné len začať robiť iné veci, ktoré sú viac utajované a mnoho krát pre ich vývoj oveľa horšie. Takže táto téma je z môjho pohľadu pre Abarinskú pospolitosť úplne irelevantná(nepodstatná).

 

PJ.NightWind 29.5.2008
29.5.2008

Rozhodně netradiční a zajímavé téma. Já teda nevím, jak by jsi chtěl zakázat hráčům do 15ti let vstup na Abarin. Jasný, že když se sem někdo přihlašuje, tak tam je napsáno i věk, ale to si každý může vymyslet. Stejně tak jako email nebo další body k tomu vyplňování. Další věc, která mi nejde do hlavy je ta, že jen těžko nějaká " matka- RPG pozitivní " dokáže tomu hráči zatopit. Jen těžko z nicku něco o hráči zjistí. Snad jen, když požádá Administrátory o IP.

PEEPA: Nechci tě a tvoje schopnosti podceňovat, ale přesto nevím, jak uděláš na Abu II to s tím věkem. Vím, co odpovíš. Počkej si. :)

 

ravager 29.5.2008
29.5.2008

ja nikomu jeho vztah k sexu neupiram. Ja to sice znam jen z doslechu, ale prej je to docela navykovy...,-)
Ale tohle nebylo o tom, abysme zakazali sex v jeskynich, jak se na spravne puritany patri. Spis jsem mel opravdu na mysli to, aby si kazdy dal pozor. Pravidla jsou od toho, aby se porusovala, takze zadny zakaz by stejne nepomohl. A k cemu taky. Oni o tom uz stejne predstavy maji. Nicmene pravda je to, ze by si kazdej mel dat tu spetku bacha. Prave proto, ze ditka uz jsou v obraze, ale mravopocestni rodice, kteri nechapou a nechteji pochopit, ze to nebylo mysleno jejich potomkum, muzou zavarit pomerne dost.
Nejhorsi je to, ze zadny formular "Ano, souhlasim" neni vychodisko, protoze oni ti nesvepravni muzou zaskrtnout, co chteji, ale stejne to nic neznamena.
Spis bych to opravdu videl na nejake upozorneni, aby kazdy vedel, do ceho jde, a aby rodice mohli byt rychle a prehledne obeznameni se situaci, pripadne ta trocha sexualni osvety pri hrani by taky neskodila. Mno. To je tak zajimave tema, ze jsem si temer jist, ze se toho nekdo s radosti ujme.

 

PEEPA 29.5.2008
29.5.2008

Vazeni pratele.
Myslim si, ze tahle uvaha ma sice jakysi smysl, ale stejne tak mi prijde, ze dulezitost k ni prikladana je trochu nadsazena.
Z hlediska pravni postihnutelnosti bych rekl, ze neni mozne to nejak vyrazneji napadnout.
1) za zadavne prispevky by mel zodpovidat autor
2) tyto veci se odehravaji septane, tudiz by je meli cist skutecne pouze ti, kterych se tykaji
3) je skutecne spise na kazdem z nas, abychom si zjistili, s kym mame neco podobneho odehravat
4) na AII bude vek zobrazitelny

Mozna nekteri budete prekvapeni, vzhledem k memu clanku o vsemoznych vztazich postav, ale nutno rici, ze souhlasim s tim, ze sex k zivotu postav patri. Mozna ne v takove mire jak se to deje a vsechno je to tak trochu do extremu, ale tohle neni uplne zivot... a fantasie se da popustit i v techto scenach :-D
Nicmene, do budoucna to bude vyhlaseno jakymsi upozornenim, ze takovyto rekneme oplzly obsah se muze na Abarinu vyskytovat a kazdy kdo hraje tak nejak vedome podstupuje riziko, ze muze neco takoveho zahlednout.
Stejne tak se to tyka u vulgarit u chronicky uzkostlivych postav, ktere se po zaslechnuti sprostych slov hrouti.
Tak jako tak, vsechno se da obejit a myslim si, ze tohle je opravdu malichernost.

A jakekoliv 15+ ci 18+ omezeni zavadet nebudu. Jen by to stezovalo hru mladym hracum a novackum, kteri to jiz takhle maji dost tezke. Uz proto, ze vetsina PJu si moznost sexu ve svych dobrodruzstvi pripousti a ani v nejmensim se teto casti RP nemini vzdat. A tim by meli mladi hraci dvere do techto dobrodruzstvi nepravem zabouchnute. Uz proto, ze se do techto scen nemusi zapojit a na neodehravani se domluvit.
Vsechno je o domluve a nikoho nelze do niceho nutit. Ani na Abarinu...

 

Mirelaridon 29.5.2008
29.5.2008

Má milá rozmilá, neplakej!
Život už není jinakém!

Dnes buďme ještě veselí
Na naší bílé posteli!

Zejtra, co zejtra? Kdopak ví.
Zejtra si lehnem do rakví.

(František Gellner, Po nás ať přijde potopa!, Perspektiva)


Možná se ptáte, proč na úvod právě taková slova… ale ruku na srdce, přátelé: Kolik hrdinů nejen fantasy románů žije právě podle tohoto “hesla“?

Už pan Abraham Maslow v druhé polovině minulého století uznal sex za jednu ze základních fyziologických potřeb člověka a jeho Pyramida potřeb je dodnes vyučovanou i na takových slovutných institucích jako je Univerzita Karlova.

Nevím jak vy, ale já sex k životu potřebuju. A tudíž nevidím důvod, proč tuhle přirozenou potřebu upírat mým postavám. A teď nemluvím o randění :-) Co kdo z nás preferuje je otázka z trochu jiného soudku. Však děti jako společnost ku této nadmíru příjemné činnosti vskutku nevyhledávám…

Domnívám se, že v psaní každého z nás se odráží naše zkušenosti, poznatky a spousta dalších věcí, mimo jiné i věk. Styl každého z nás se časem vyvíjí, mění, vybrušuje. Vypisujeme se. Schválně se zkuste podívat do svých sešitů ze základní školy na vaše první slohy, mrkněte i na ty ze střední, případně z vejšky. Na texty staré dva tři roky. Vidíte ten rozdíl?

Řekla bych, že poznat texty velmi mladých autorů, není až zas takový problém. Ano, jistě. Nic není 100%. Jsou mezi námi i velmi nadějná štěňata, jež jednoho dne jistě budou patřit k nejvíce ceněným hráčům, pokud se jim nezačnou včas zapalovat lýtka. Ale když si nejste jisti, co komukoliv z nás brání se zeptat? :-)))
Navíc, já obvykle opravdu vím, s kým hraju. Zvláště, pokud se některá z mých postav míní vydat na lov postavy dotyčného hráče…

Takže na závěr snad je to, že trocha obezřetnosti se vždycky hodí. Nejen při hraní na Abarinu…

 

ashuas 29.5.2008
29.5.2008

rav: klidne muzes :-)
margit: rekl bych, ze suplovat by jsme to rozhodne nemeli, ale take by jsme o tom nemeli mlcet. Napriklad do doby nezli jsem si precetl tento clanek a zareagoval na nej, tak jsem o tomto tematu ve spojeni s abarinem vubec neuvazoval. A verim, ze vetsinu lidi z abarinu neco takoveho ani ve snu nenapadlo.

 

ravager 29.5.2008
29.5.2008

ashuas: pod tvou posledni vetu se ti klidne podepisu.-)

 

Margit 29.5.2008
29.5.2008

Budeme suplovat něco, co se už řeší jinde na jiné úrovni?

http://www.nasedite.cz/webmagazine/kategorie.asp?idk=187

http://www.kjm.cz/uvod/bezpecny_internet_detem.html

http://www.microsoft.com/cze/presspass/msg/20070904_news1.mspx

 

ashuas 29.5.2008
29.5.2008

Je to zvláštní úvaha, a je celkem otázka jak s tím naložit. Ale případné řešení se dá nalézt v několika rovinách - zakázat přístup těch, kteří jsou pod 15 let na Abarin - přeci jen pro děti nižší tomuto věku by mělo být přirozenější běhat a hrát si venku se svými vrstevníky nežli vysedávat u internetu. Ale zase mi přijde špatné kohokoliv omezovat v možnosti projevit jeho fantazii. Navíc bych velmi nerad aby abarin přebíral jakýmkoliv způsobem roli rodičů. Mimo to myslím, že zrovna hraní na abarinu má určitě výchovnější charakter, nežli potulování se po některých českých fórech a chatech, kde se dítě může dostat do negativního vlivu s ohledem na jeho "mravní výchovu" nebo spíše mluvme o dostání se do vlivu pedofila a být případně zneužito, výrazně větší.

Kdesi běží nebo běžela reklama a já ji budu částečně citovat "Víš s kým hraješ?" Možná to by mělo být motto pro všechny hráče.

A pro budoucnost abarinu - zakomponovat tuto věc do nové verze, kde buď bude nutnost nějakého prohlášení při registraci, nebo povinný údaj o věku v profilu.

Na závěr - fantasy svět je široký - přece tam nejde jen o randění. Možná by si to měli někteří hráči uvědomit a trochu méně se zabývat milostnými aférkami mezi postavami a věnovat trochu větší pozornost dobrodružství.

 

www.ABARIN.cz Dračí Doupě online
 
© 2002 - 2019 Abarin.cz, all rights reserved.
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce či administrátor portálu www.Abarin.cz.
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR.